قرآن، قرائت خدای متعال است از آن حقیقت صادر اول یعنی مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه واله وسلّم که عیناً همان مقام نورانی امیرالمؤمنین صلوات الله نیز می باشد.

با توجه به این که بالاتر از آن مقام نورانی چیزی و کسی نیست الّا خدای متعال، لذا علم آن حقیقت الهیه برای غیر خدای متعال اولاً و اصالتاً مقدور نمی باشد تا جایی که خود وجود مقدس و مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم نیز بی تعریف و تعلیم خدای متعال قادر به کسب علم و معرفت نسبت به باطن و مقام نورانی خویش نبودند.

به همین دلیل است که در قرآن از عالمان علم و واجدین آن حقیقت به «اتوا العلم» یاد شده چرا که ایشان آن علم و نور را به خودشان کسب نفرموده اند بلکه به آنان داده شده است؛ ایشان متعلم به تعلیم خدای متعال اند و دیگران متعلم به تعلیم آنان، به همین دلیل کسانی که خودسرانه به سراغ آن حقیقت می روند به جز دلالات الفاظ که دلالات عرفی آن ها در ادبیات عرب می باشد چیز دیگری گیرشان نمی آید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

 
هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

مطالب مشابه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید