خدای متعال عقل ها را بر معرفت خود مفطور فرموده و انسان را بر فطرت الهی خلق کرده است؛ یعنی عقل ها عارف بالله اند و چون نور عقل به انسان تملیک شده است او هم فطرتاً و خلقتاً عارف به خدای متعال بوده و نیز به دلیل سریان و جریان آن حقیقت الهیه در تمام بدنه ی خلقت، اصلاً همه ی خلقت عارف به خدا هستند؛ شاعراند و حیّ و هشیار.

با توجه به این که حقیقت نور عقل کشف و بیان است، وجه الله بودن، جنب الله بودن و قرب الله بودن او و خدای متعال دلیل بر شدت معرفت او نسبت به خدای متعال است چرا که نزدیک ترین هر کسی به او، عالم ترین و عارف ترین است نسبت به او.

عقل در موجودیت انسانی از یک طرف خودش بر حضور آن خالق عظیم و محیر العقول که فقط می شود گفت هست ولی نمی شود گفت چیست دلالت می کند و از طرف دیگر با نگاه کردن و توجه به پدیده های طبیعی و مخلوقات خدای متعال در پرتو همان حقیقت است که انسان می تواند آن تدبیر متقن و آن قدرت مستحکم را فهم کرده، به آن اعتقاد داشته و دلالت به خدای متعال پیدا کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

 
هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

مطالب مشابه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید