خدای متعال مقام نورانی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم را که از آن به فطرت الله یاد فرموده به محبّت ذاتی خودش آفرید و لذا او را حبیب خویش قرار داد و هر کسی که محبوب او بوده باشد را محبوب خودش قرار داد.
به علت جریان آن حقیقت الهیه در خلقت، خلقت خدای متعال پدیده ای است فهیم، دانا و عارف به خدا ؛ انسان موجودی است فطرتاً عارف بالله که با متذکر شدن به حقیقت درونش و اعمال صلاح و ثواب و احکام درست الهی می تواند به آن و حضورش واقف گردد.
آیات خدای متعال سه گونه اند: آیات آفاقی، انفسی، تشریعی یا تدوینی.
معرفت خدای متعال مقدور نیست مگر این که خود او به دیگری القاء نماید، درست است که دست خدای متعال باز است و به هر کسی هر چه بخواهد می دهد اما در این رابطه سنتی قرار داده و به آن مقید است و آن این که: خدای متعال کسی را مورد عنایت خود قرار داده و خودش را به او تعریف می کند و معارفش را به او تعلیم می دهد که او به خدای متعال توجه کرده و به این توجه دوام بخشد، او را رعایت کرده و به آن مداومت ورزد.
محبوب ترین اشیاء نزد خدای متعال نور عقل و نور علم و محبوب ترین اشخاص نزد او وجود مقدس رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می باشند که حقیقت مقام نورانی ایشان همان نور عقل و نور علم است و به این ترتیب مغبوض ترین اشیاء نزد خدای متعال نیز همانی است که خلاف عقل و علم بوده و حقیقتش ظلمت می باشد و آن جهل است.
از حربه های منحرفین یکی تبلیغ و ترویج حماقت و دیگری اعتقاد به جبر می باشد؛ مواظب باشید حجت خدای متعال بر ما عقل ماست، عقلتان را جهل نکنید و آن را زیر پا نگذارید.
همه نظرها (۰)