به مناسبت هفدهم ربيع الاول

  •  ایّها النّاس! وجود مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله تمام حسن الاهی است؛ به همین دلیل است که هنگام خلقت ایشان خدای متعال به خود تبریک گفته (شواهد التنزیل ٢:  ٤٥٤) و خود را احسنُ الخالقین خوانده: فَتَبارک الله اَحسنُ الخالِقین؛ یعنی نه فقط من احسنُ الخالقینم بلکه هر چه از ایشان  شرف صدور پیدا کند نیز احسن است.

 

  •  تعریف رفتار و آئین و زندگی ایشان، در بیان خدای متعال بی تکلّف بودن است. قُل مَا اَسئلُکم عَلیه مِن اَجر وَ مَا انَا مِنَ المُتکَلِّفین (ص:٨٦)؛ یعنی: آنچه از وجود مبارک ایشان از رفتار و کردار، شرف صدور می یابد، میل مبارک و دل خواه ایشان بوده و به عنوان وظیفه، تکلیف، اجبار و وجوب نیست؛ یعنی معظّمٌ له از قِبَل خدای متعال شرطی نیستند بلکه دیگران مشروط به ایشان اند؛ یعنی  از نظر خدای متعال: هر چه آن خسرو کند شیرین بُوَد.

 

  •  رسیدن به آن رفتار و کردار و زندگی که حُسنِ تمام است و حَسَن می باشد فقط به سبب محبّت شدید به آن حضرت شدنی است پس آنگاه تحقّق محبوبُ المحبوبِ محبوبٌ.

 

  •  «برکت» به معنی بهره ی فراوان از چیزی اندک است؛ خدای متعال در خلقت آن حضرت به خود تبریک می گویند، یک معنی آن این است که حتّی در حدِّ بی حد و در بی حدّی بی حدِّ خدای متعال، آن خلقت، احسنت و آفرین دارد؛ یعنی حتّی در آن حد نیز بهتر از این مقدور نیست! و محال است؛ و حکم عقل است که قدرت بر محال تعلّق نمی گیرد و یک معنی آن این است که نفس نفیس ایشان؛ یعنی این «واحد» (یک) که ظاهراً کم است ، «اَحَد» است؛ یعنی تک است، یکتای بی همتاست، او در یکتایی و بی همتایی خود چنان باقی به بقاء الله است که از «میم» نام مبارک احمد و محمّد اش صلّی الله علیه واله همه ی ملک الاهی پدیدار می شوند بدون آنکه از وجود مبارک ایشان کمی کم شده باشد.

 

  •  وجود مبارک و نفس نفیس ایشان، حقیقت مشترک بین خلایق و فصل مشترکِ خالق و خلق می باشد (کوثر) و معنایِ آن ، فطریّات مشترکه در بین بنی آدم در تمام ازمنه می باشد که، سریانِ وجود مقدّس آن حضرت در آنان است : لا اله الّا الله، محمّد نبّی الله (صلّی الله علیه و آله)

 

  •  و کلام آخر این که اوّلین و مهمترین نکته در رابطه با حضرتش، معرفتِ معظّمٌ له است. و راهکار آن پاسداری کردن (تقوا) و مراقبت از اوست که خود، حقیقت تقوا و مأمورِ به آن است (ق :١) و شاهد و شهید بر خلایق می باشد. (دخان: ٥٩، حج : ٧٨، فتح :٨، احزاب :٤٥، توبه :٩٤ و١٠٥)  سپس شکفته شدنِ محبّتِ آن حضرت و تقویت آن به اطاعت، که؛ اطاعتِ از سر محبّت، عامل ِالحاق و اتّصال است، هرچه بیشتر، بیشتر. و تشدید محبّتِ ایشان به ابرازِ آن، به صلوات، به زیارت، به نیابت و به مودّت: محبّتِ شدید و تقیّد به آن، نسبت به کسی که دلِ او و میوه هایِ دلِ اویند و شارح و مبیّن و معلّم و مفسّر آئین او و رفتار و کردارِ آن حضرت که شکر خنده ی معظّمٌ له می باشد، وجود مبارک امام جعفر صادق صلوات الله علیهما و آلهما است که ولادتش قرین ولادت ایشان است. والسّلام
     
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

 
هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

مطالب مشابه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید