معرفت خدای متعال فطری انسان است، دین فطری انسان است و انبیا علیهم السّلام معلّمان و مربّیان شکوفا کردن این فطرت هستند.
در واقع آنچه که به انسان ارزش می دهد، معرفت او و میزان معرفت اوست و از طرفی چون باید حاصل او از زندگی، این حقیقت بوده باشد، پس دغدغه ی فطری او هم همین است؛ دغدغه ی فطری او ظاهر شدن حقایق الهیّه در دل او و شکفته شدن آن معرفت فطری در دل اوست.
خواسته یا ناخواسته باید به این نکته اذعان داشت که مجموعه ی دین، مجموعه ی خلقت، تکویناً و تشریعاً، مجموعه ی نظام مندی است که اجزا و جزئیّات آن به همدیگر متّصلند، نسبت به هم تأثیر و تأثّر دارند، با هم ارتباط متقابل دارند، لذا اگر خواسته شده باشد که مجموعه ی دین طرح بشود، باید به آن به عنوان یک مجموعه ی متّصل به هم و نظام مند و کلّ واحد نگاه کرده بشود.
همه نظرها (۰)