در خلقت آنچه اتّفاق افتاده اوّلاً جلوه ی خدای متعال و تعریف خدای متعال بوده و در امتداد آن و در طول آن، جلوه و تعریف حبیب خدای متعال.

دین خدای متعال در واقع مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که اگر کسی ظاهراً و باطناً عامل به آن بوده باشد، آن اتّفاقی که خدای متعال مشیّتش به آن تعلّق گرفته، این جا هم اتّفاق خواهد افتاد.

یعنی آن معرفت و آن معارف این جا هم حاصل خواهد شد؛ در این حوزه هم [یعنی در عالم تشریع] آن حقیقت [به فضل خدای متعال] تجلّی خواهد داشت.

مقدار زیادی از احادیث و روایات ناظر بر این است که این معرفتی که مورد نظر خدای متعال بوده، در عوالم گذشته اتّفاق افتاده و در ضمیر مکلّفین مُضمَر هست و از همان به فطرت و فطرت الله یاد شده است.

آن فطرتی که آن معرفت در آن لحاظ هست به صریح بعضی از روایات؛ همان نور عقل است که صرف آگاهی و کشف است؛ صرف ذکر و یاد و یاد آورنده است و لذا نقش انبیا علیهم السّلام و رهبران الاهی یاد آوردن ِ آن اتّفاق و آن حقیقتی است که در خودِ خلقت انسان لحاظ شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

 
هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

مطالب مشابه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید