... خلقت اوّلاً تعریف خود خدای متعال است [چرا که] فعل هر فاعلی قبل از این که اصلاً تعریف خود فعل یا مفعول بوده باشد، تعریف خود فاعل است.
[به تصریح روایات] آن «فطرت الله» که معرفت خدای متعال در آن لحاظ است، آن همان مقام نورانی صادر اوّل است که در واقع عقل کلّ و کلّ عقل است و لذا در هر انسانی آن فطرت الهی که عارف بالله است و معرفت خدای متعال در آن لحاظ است و حجّت خدای متعال بر خلق است، آن همان نور عقل است.
[از آن جا که] آیات خدای متعال، مخلوقات او هستند و فعل هر فاعلی دلالت بر خود او می کند، لذا برای کسی که نور عقل در او فعّال است، آیات نشانه ها هستند برای یافتن خدای متعال …
بله ما نمی توانیم خدای متعال را بشناسیم ولی خدای متعال می تواند خودش را به ما بشناساند و خودش را نشان می دهد، نه نشان دادن حسّی، نه نشان دادن عقلی، بلکه وجدانی؛ به دل کسانی که؛ به قلب و روح کسانی که بخواهد.
همه نظرها (۰)