انسان برای داشتن زندگی زیبا و با معنا الّا و لابد باید بر وفق و موافق خلقت خویش زندگی کند و برای انجام این کار الّا و لابد باید مراجعه کند به کسی که عالم بر چند و چون فطرت و خصوصیاتش است که همان خالقش بوده باشد؛ پس به این ترتیب برای داشتن آن زندگی باید خدای متعال را در باطن و ظاهر حفظ کرد: در باطن با خدای متعال بود و در ظاهر مطیع او.
برای داشتن خدای متعال که همان تقوای اوست اوّل باید او را یافت، یافتن او همان معرفت اوست و تحقق معرفت خدای متعال نیز در گرو رعایت احکامی است، حال با توجه به این که ارزش هر علمی به اندازه ی ارزش معلوم آن است و موضوع تقوا نیز خدای متعال و ولیّ اوست؛ لذا تقوا ارزشمندترین است.
هر چیزی یا به خودش شناخته می شود یا به آثارش، آثار خدای متعال افعال خدای متعال هستند که به آیات او مشهورند و به سه دسته تقسیم می شوند: آیات انفسی، آیات آفاقی و آیات تشریعی. با مراجعه به این آیات و تأمل در آن ها البته با دلی بیدار و ذهنی آرام امید آن هست که به فضل خدای متعال اگر مورد عنایت واقع شدیم در پرتو عقل یافتن او را فهم کنیم.
همه نظرها (۰)