اهل معرفت اهل ادعا نیستند لذا از نشانه های کذب مدعیان معرفت اصلاً ادعای معرفت آنان است.

از نشانه های عمده و اصلی معرفت صادقانه و یافتن خدای واقعی تحیر است و ذلّت و محبّت که ریشه ی لغوی اسم جلاله ی «الله» را نیز همین سه معنا تشکیل می دهند.

انسان با یافتن حقیقتی بی نشان که هست اما نمی تواند بفهمد چیست دچار حیرت شده و در مواجهه با عظمت، آن هم عظمتی که در عظیم بودنش هم عظیم است دچار ذلّت، خضوع، خشوع بلکه بالاتر از آن اندکاک و پاشیدن می شود نه این که به حال وجد و شوق و رقص در بیاید! محبّ نمی تواند خودش را از محبوب و محبّت او جدا کند، اگر محبّت در انسان جدی بوده باشد محبّ دائماً به یاد محبوب بوده و نمی تواند میل او را رعایت نکند، لذا کسانی که ادعای محبّت و معرفت نسبت به خدای متعال داشته ولی اهل عمل به اعمالی هستند که خلاف رضای اوست، قطعاً دروغ می گویند.

علی ایّ حال از آثار تقرب به خدای حقیقی و معرفت بیشتر خشیّت، خوف، محبّت، خضوع و خشوع در حالات و اطاعت در رفتار است نه لاابالی گری بیشتر در رسیدن به خدای خیالی.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

 
هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

مطالب مشابه

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید